geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Dalsze kłopoty z transportem w Obwodzie Kaliningradzkim

Andrzej Widera

30-11-2022 14:42


Obwód kaliningradzki wyczerpał już ustalone przez Unię Europejską do końca roku kontyngenty tranzytowe na niektóre towary budowlane, a na inne towary zbliżają się do końca. Kaliningrad nie może już dostarczać koleją cementu portlandzkiego, wełny mineralnej i walcówki, niezbrojonego szkła, drewna i innych materiałów. Według rosyjskich urzędników w najbliższym czasie wygasną kontyngenty na transport kilku kategorii ładunków: sody oczyszczonej, nawozów mineralnych i opakowań szklanych.

Tymczasem Litwa przestała wpuszczać wynajęte ciężarówki z obwodu kaliningradzkiego. Od 27 listopada takie ciężarówki są zawracane. Problem może dotyczyć 25-30% ciężarówek w regionie, które są dzierżawione od kaliningradzkich przewoźników - oświadczył przewodniczący Rady Społecznej regionalnego Ministerstwa Rozwoju Infrastruktury Leonid Stepaniuk. Według podanej informacji, wynika to z rozporządzenia litewskiego Ministerstwa Transportu. Zgodnie z nim, niedozwolony jest wjazd na Litwę przez przewoźnika, który korzysta z wypożyczonego samochodu.

"Uważam, że 25-30% pojazdów kaliningradzkich przewoźników jest wynajęta w ramach leasingu" - powiedział Stepaniuk poproszony o oszacowanie skali problemu, z jakim mogą się spotkać kaliningradzcy przewoźnicy. Także dzisiaj gubernator obwodu Anton Alichanow w opublikowanym wywiadzie wspominał o problemach z transportem.

"Zakłócenie ustalonych kontaktów partnerskich, zmiany w polityce dostawców, wyższe koszty transportu i przejście z transportu lądowego na morski, zakłócenia w dostawach surowców i komponentów - wszystko to miało duży wpływ na przedsiębiorstwa, przemysł meblarski, który jest silnie uzależniony od europejskich mocowań, produkcję radioelektroniczną, a zwłaszcza przemysł samochodowy, którego udział w regionalnej produkcji przemysłowej wynosił ponad 40 procent" - wyjaśniał Alichanow.

"To, co kiedyś było naszym atutem - położenie między członkami UE Litwą i Polską oraz bliskość rynku europejskiego - teraz stało się ograniczeniem. (...) Około 45 procent towarów importowanych do obwodu kaliningradzkiego i około 17 procent towarów eksportowanych, jest objętych sankcjami - powiedział szef regionu. Jednocześnie pasażerski ruch lotniczy praktycznie nie zmalał w 2022 r., a koleją przyjechało do regionu o 20% więcej osób niż rok wcześniej. Jednak utrzymujące się problemy z transportem spowodowały, że jak powiedział Alichanow, władze regionu rozmawiają o budowie promu pasażersko-towarowego do przewozu samochodów na morskiej linii z Petersburgiem.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024