geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Wysokość tranzytu paliw do eksklawy pod znakiem zapytania

Andrzej Widera

09-10-2025 10:58


Jak podały media lokalne, w 2025 roku wykorzystanie przyznanych przez Litwę limitów na tranzyt kolejowy paliw do Królewca pozostaje na wyjątkowo niskim poziomie. Według danych Kolei Królewieckich do początku października wykorzystano jedynie 56 procent limitu na przewóz benzyny i zaledwie 34 procent na olej napędowy. Przedstawiciele spółki ostrzegają, że tak słabe wyniki mogą doprowadzić do dalszego ograniczenia limitów unijnych w 2026 roku – nawet o jedną trzecią.

Jak wyjaśnił Maksim Prokofjew z Kolei Królewieckich, część firm – w tym „Łukoil” – przeniosła transport paliw na połączenia promowe, co znacząco obniżyło wykorzystanie kolei. Zasady ustalania limitów UE sprawiają, że niewykorzystane limity nie są przenoszone na kolejne lata, a ich wysokość w przyszłości zależy od średniego wolumenu przewozów z ostatnich trzech lat.

Tendencja spadkowa utrzymuje się już od kilku lat. W porównaniu z 2024 rokiem UE - przy czym na użytek propagandy media mówią tylko o Litwie - zmniejszyła w 2025 roku limity na przewóz paliw – o 14 procent w przypadku diesla i o 25 procent dla benzyny. Kolej odnotowuje także ogólny spadek przeładunków: od stycznia do września 2025 roku przewieziono 1,08 mln ton towarów, czyli o ponad jedną czwartą mniej niż rok wcześniej. Warto przy tym jednak zauważyć, o czym już media nie wspominają, że głównie odpowiada za to sama sytuacja gospodarczo-ekonomiczna regionu, jak i zainteresowanie firm, które przeniosło się na transport morski.

Bo właśnie transport morski szybko zyskuje na znaczeniu. Jak poinformował szef lokalnego oddziału „Rosmorportu” Andriej Moszkow, w 2025 roku liczba morskich przewozów paliw podobno wzrosła o 66 procent, a udział takich ładunków w ogólnym wolumenie dostaw osiągnął 4,3 procent. W przyszłym roku nawet 30 procent paliw może trafiać do regionu tankowcami. Ograniczenia dotyczą również innych grup towarowych.

KŻD informuje, że limity na przewóz cementu wykorzystano w około 70 procentach, a na węgiel i surowce chemiczne – w 90 procentach. Natomiast limit na transport samochodów przez holding „Awtotor” wykorzystana została tylko w jednej trzeciej, co może spowodować dalsze cięcia w przyszłym roku. Przewoźnicy wskazują, że przyczyną rezygnacji z transportu kolejowego są wysokie koszty i ryzyko opóźnień na litewskim odcinku. Media lokalne powołując się na przedsiębiorców twierdzą, iż kary umowne za przestoje czynią ten rodzaj transportu  nieopłacalnym ekonomicznie, mimo formalnie dostępnych limitów.


Źródło
Wirtualna kawa za pomocą portalu suppi.pl:

Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024