Zdjęcie: ltg.lt
23-10-2025 12:22
Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) oraz spółka RB Rail AS podpisały dodatkową umowę finansową na rozwój projektu „Rail Baltica”. Unijna dotacja w wysokości 295,5 mln euro, przyznana w ramach programu „Connecting Europe Facility”, obejmie również Litwę, która otrzyma około 95 mln euro.
Budowa „Rail Baltica” na Litwie przebiega zgodnie z planem – pierwsze tory są już układane, a wkrótce prace fizyczne obejmą 114 km odcinka między Kownem a Poniewieżą. Tomas Daukantas z litewskiego Ministerstwa Transportu, podkreślił, że celem pozostaje przyspieszenie realizacji projektu oraz wzmocnienie połączeń transportowych i mobilności wojskowej w regionie.
W trakcie spotkania przedstawiono szczegóły postępu prac w Litwie. Odcinki od Kowna do granicy z Łotwą zostały objęte opracowaniem projektowym oraz badaniami archeologicznymi i georadarowymi. W strategicznych rejonach prowadzone są roboty przy nasypach i obiektach inżynieryjnych, a wzdłuż 27,7 km odcinka między Szwajcarią a Szatami powstały zarówno nasypy, jak i powiązana infrastruktura drogowa o długości 32 km. Trwa budowa mostu przez Wilię i układanie 8,8 km torów. Rozpoczęto również procesy wywłaszczeniowe oraz planowanie przestrzenne i ocenę oddziaływania na środowisko dla odcinków od granicy z Polską do Kowna oraz w kowieńskim węźle kolejowym.
Dodatkowe fundusze zostaną przeznaczone na priorytetowe odcinki przy granicach Polski i Łotwy, obejmujące budowę, projektowanie i wykup gruntów. Dotychczas Litwa zapewniła około 1,6 mld euro na projekt, z czego do 85 proc. pochodzi ze środków UE, a reszta z budżetu państwa. „Rail Baltica” jest największym projektem kolejowym w historii państw bałtyckich. Planowana trasa elektryfikowanego toru połączy Litwę, Łotwę i Estonię z Europą Środkową i Zachodnią, wzmacniając integrację regionu oraz jego mobilność cywilną i wojskową.