Zdjęcie: ltg.lt
07-08-2025 12:20
Na Litwie dynamicznie postępuje realizacja międzynarodowego projektu Rail Baltica, którego celem jest budowa nowoczesnej infrastruktury kolejowej łączącej państwa bałtyckie z resztą Europy. Spółka LTG Infra podpisała przedwczoraj trzy nowe umowy na roboty budowlane o łącznej wartości 235 milionów euro. Obejmują one ułożenie torów na 10-kilometrowym odcinku Szwajcaria-Żejmy (Šveicarija–Žeimiai) oraz budowę niemal 19 kilometrów nowego nasypu kolejowego między Kownem a stacją Szwajcaria.
Za prace torowe odpowiadają partnerzy z Niemiec i Estonii – firmy Leonhard Weiss, które mają zakończyć główny zakres prac do końca 2025 roku, a całość do pierwszego kwartału 2027. Jak podkreślił przedstawiciel niemieckiej spółki Alexander Schneider, udział w tym strategicznym przedsięwzięciu to zaszczyt, a zespół jest przygotowany do szybkiego i efektywnego działania.
Równolegle podpisano dwie umowy na budowę dwóch odcinków nasypu na trasie z Kowna do Szwajcarii. Jeden z nich – 8,5 km – zrealizuje firma HISK, która dopiero co podpisała inną umowę na roboty na odcinku Szaty-Remigoła (Šėta–Ramygala). Drugi, nieco dłuższy odcinek – 10,4 km – przypadł firmom Fegda i Tilsta, które wcześniej pracowały na trasie Szwajcaria-Żejmy. Jak zaznacza dyrektor generalny Fegdy Jonas Jablonskis, ta kontynuacja pozwala lepiej wykorzystywać dotychczasowe doświadczenia i zwiększać efektywność.
Łącznie inwestycje obejmują obecnie 77 kilometrów głównej linii kolejowej w granicach Litwy. Do końca roku mają zostać zawarte kolejne umowy obejmujące łącznie 114 km, a same prace są współfinansowane z budżetu państwa i środków unijnych.
Zdaniem ministra transportu Litwy, Eugenijusa Sabutisa, każdy nowy metr toru to krok w stronę przyszłości kraju, który dzięki Rail Baltica zyska nie tylko silniejsze powiązania z Europą, ale też nowe możliwości rozwoju, bezpieczeństwa i mobilności. Projekt uznawany jest za największe i najważniejsze przedsięwzięcie infrastrukturalne w historii regionu, które ma kluczowe znaczenie nie tylko dla cywilnego, ale i wojskowego transportu w ramach Unii Europejskiej.