Zdjęcie: Pixabay
19-12-2025 10:55
W 2026 roku na realizację projektu „Rail Baltica” na Łotwie planowane jest wykorzystanie 260 milionów euro, poinformowało Ministerstwo Transportu. Większość środków – 247,2 miliona euro – przeznaczono na budowę linii kolejowej, a 12,8 miliona euro na adaptację projektów i funkcje zarządcze.
Finansowanie w pierwszej kolejności obejmie budowę południowego odcinka głównej trasy „Rail Baltica” na Łotwie oraz prace przy stacjach w Rydze – lotniskowej i południowej części Dworca Centralnego. Priorytetem na południowym odcinku trasy będzie dostosowanie projektów do dostępnego finansowania oraz przyspieszenie tempa robót budowlanych.
Na prace przy infrastrukturze głównej trasy w 2026 roku przewidziano 75 milionów euro, w tym kontynuację budowy centrum utrzymania w Ekawie, utworzenie infrastruktury dojazdowej, nasypów kolejowych i terenów składowania materiałów. Przygotowania obejmą także ponad 30 km trasy, w tym usuwanie drzew, kontrolę niewybuchów, roboty ziemne i budowę systemów melioracyjnych.
Równolegle kontynuowane będą prace przy południowej części Dworca Centralnego w Rydze, z budżetem 120 milionów euro. Do sierpnia planowane jest zakończenie kluczowych prac, w tym wymiany dachów i przeszkleń hali oczekiwania, budowy wiat i systemów dachowych oraz prac elewacyjnych. Oddanie całej południowej części dworca zaplanowano na koniec 2026 roku. Na kontynuację budowy stacji i infrastruktury przy ryskiego lotniska przewidziano 52 miliony euro.
Łączny budżet Ministerstwa Transportu na rozwój transportu i komunikacji w 2026 roku wyniesie 804,5 miliona euro, w tym 311 milionów z funduszy UE. „Rail Baltica” przewiduje budowę nowej linii kolejowej o europejskiej szerokości toru (1435 mm) od Tallina przez Łotwę do granicy Litwy i Polski, umożliwiającej połączenie krajów bałtyckich z innymi państwami Europy.