Zdjęcie: Pixabay
10-06-2025 11:00
W królewieckich mediach jednym z głównych tematów było omówienie wizyty gubernatora eksklawy na Białorusi, przy czym dwa punkty są podkreślane: "nieszczęsne ziemniaki" oraz zakup białoruskich autobusów. Wczoraj Aleksiej Besprozwannych, zapowiedział rozszerzenie dostaw białoruskiego sprzętu technicznego do regionu. Jednak ile z tych zapowiedzi zostanie rzeczywiście zrealizowanych, trudno obecnie powiedzieć, zwłaszcza, że ostatnio władze komunalne kupowały pojazdy produkcji rosyjskiej.
Według relacji, w trakcie wizyty w zakładach „Belkommunmasz” i „Mińskim Zakładzie Samochodowym” omówił z kierownictwem możliwości zakupu pojazdów w ramach przygotowań do obchodów 80-lecia powstania obwodu. „Przygotowujemy program modernizacji i odnowy transportu w regionie, część trolejbusów już zmodernizowaliśmy. Dlatego modele, które dziś widzieliśmy, są bardzo interesujące” — podkreślił gubernator. Biesprozwannych wskazał również na plany zwiększenia floty białoruskich traktorów w miarę rozwoju prac melioracyjnych na terenie obwodu. Dodał, że rolnicy z powodzeniem korzystają z tych pojazdów. Istotnym punktem rozmów była także propozycja wykorzystania baterii litowo-jonowych produkowanych przez przyszłą gigafabrykę „Rosatomu” w Ragnecie do produkcji pojazdów na lokalnych zakładach, co pozwoli na stworzenie wspólnego produktu użytkowanego na drogach Królewca.
„Uzgodniliśmy szczegółowe omówienie projektu, aby w przyszłym roku podjąć konkretne decyzje” - dodał. Wicepremier Białorusi Leonid Zajac wcześniej wskazywał na szerokie możliwości dostaw różnorodnych pojazdów miejskich, budowlanych i pasażerskich, podkreślając, że obecnie w Królewcu eksploatowanych jest około 120 autobusów MAZ, a ich park wymaga wymiany. „Rozmawialiśmy o preferencyjnych warunkach zakupu, a także o dostawach sprzętu komunalnego: dźwigów, podnośników, śmieciarek i innych maszyn, które są produkowane na Białorusi. Jesteśmy gotowi do negocjacji” - mówił gubernator.
Jak zauważyły media, „Belkommunmasz” to czołowy producent miejskiego elektrycznego transportu lądowego w krajach WNP, w tym trolejbusów, tramwajów, autobusów elektrycznych, pojazdów ciężarowych na prąd oraz stacji ładowania, zaś MAZ specjalizuje się w ciężkich pojazdach, autobusach, trolejbusach i naczepach. Wszystkie te działania wpisują się w planowaną rozbudowę i unowocześnienie infrastruktury transportowej Królewca na kolejne lata.