geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Łotwa szuka środków na Rail Baltica

Dodał: Andrzej Widera

26-09-2023 09:23


Pierwszy szybki pociąg na przyszłych torach linii Rail Baltica może zacząć kursować w niektórych miejscach dwa lata wcześniej, czyli w 2028 roku. Cała trasa z Tallina do granicy polsko-litewskiej ma zostać ukończona do 2030 roku. Największym zmartwieniem jest jednak to, czy wielomiliardowy projekt będzie miał pieniądze.

W Rydze na niektóre prace brakuje 200 milionów euro. Chociaż państwo pokrywa tylko część pieniędzy, okazało się, że nie zwrócono się o pomoc do Ministerstwa Finansów. Według  Kasparsa Vingrisa, który kieruje firmą "Eiropas Dzelzceļa līnijas", która realizuje projekt na Łotwie, do 2027 roku może sotać ukończony dworzec Rail Baltica wraz z terminalem lotniskowym w Rydze. Jednak na dokończenie prac rozpoczętych w Rydze do 2027 roku potrzeba nieco ponad 200 mln euro.

Państwo pokrywa tylko niewielką część wszystkich kosztów. Aż 85% środków pochodzi z Unii Europejskiej. Aby otrzymać pieniądze, należy złożyć wniosek. Jednak w przypadku niektórych wniosków Łotwa nie była w stanie zapewnić gotowości projektu. Długość toru „Rail Baltica” w krajach bałtyckich wyniesie 870 kilometrów, z czego prawie trzy czwarte jest obecnie w fazie projektowania. Z drugiej strony zamówienia na projekty na Litwie znajdują się nadal na kilku etapach. Łącznie na prace udało się dotychczas pozyskać 2,7 miliarda euro – podała spółka „RB Rail”, która jest odpowiedzialna za projekt w krajach bałtyckich.

Tymczasem  łotewskie ministerstwo finansów oczekuje od resortu transportu informacji o całkowitych kosztach projektu oraz o tym, ile pieniędzy z budżetu państwa spodziewa się w nadchodzących latach. „Mogę państwu przypomnieć, że dług publiczny Łotwy wynosi 14 miliardów [euro]. Zwiększenie długu publicznego przynajmniej w tej chwili jest sprawą zasadniczą… Nie słyszałem ani wystarczających argumentów, ani zorganizowanego wezwania, aby to zrobić. Mówiono o tym o tym nieformalnie” – przyznał minister finansów Arvils Asheradens. Odpowiedzialni za projekt obiecują, że w 2030 roku kraje bałtyckie zostaną podłączone nową linią kolejową do Polski. Na niektórych etapach pociągi mogłyby zacząć kursować w 2028 r., kiedy mógłby rozpocząć się pierwszy transport pasażerski między Rygą a Litwą.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Redaktor zarządzający: Michał Mistewicz
wykop.pl
Twitter
Facebook
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021