Wiadomości

Łotwa szuka tańszego wariantu mostu dla "Rail Baltica"

Zdjęcie: lsm.lv

Łotwa szuka tańszego wariantu mostu dla "Rail Baltica"

Dodał: Andrzej Widera

20-10-2025 11:39

Trzy łotewskie projekty uzyskały wsparcie w trzecim naborze Funduszu Mobilności Wojskowej Unii Europejskiej. Jeden z nich – most nad Salis (Salacą) – jest już na ukończeniu, drugi dotyczy modernizacji płyty lotniska. Największy, wart 51 milionów euro, obejmuje budowę podpór dla mostu drogowo-kolejowego przez Dźwinę w ramach projektu „Rail Baltica” - o którym informowano w lutym ubiegłego roku.

Choć budowa konstrukcji miała już wkrótce ruszyć, dziś rosną obawy, że zaplanowanego obiektu nie da się zrealizować w obecnym kształcie. Według ustaleń łotewskich mediów, koszt takiego mostu sięgnąłby niemal 800 milionów euro – czterokrotnie więcej, niż zakładano. Tymczasem przyznane unijne środki obejmują jedynie budowę ośmiu podpór, które do 2027 roku muszą powstać, by nie utracić finansowania. Most przez Dźwinę pozostaje kluczowym elementem zarówno dla połączenia kolejowego państw bałtyckich, jak i dla przyszłej obwodnicy Rygi.

Resort transportu przyznaje, że projekt wymaga pilnej rewizji. Jak wyjaśniła wiceminister Kristīne Pudiste, konieczne będzie „odważne i radykalne podejście”, by dostosować inwestycję do dostępnego budżetu i uniknąć powtórki z nieukończonych konstrukcji widocznych dziś w centrum Rygi. Minister Atis Švinka dodał, że celem pozostaje utrzymanie idei wspólnego mostu dla kolei i ruchu drogowego, choć nie można wykluczyć zmian konstrukcyjnych.

Wśród możliwych rozwiązań rozważane jest wzniesienie dwóch równoległych mostów – osobno dla kolei i samochodów – co mogłoby zmniejszyć koszt o połowę. Wymagałoby to jednak renegocjacji warunków z Komisją Europejską i uzgodnienia, czy część przyznanych 50 milionów euro można przeznaczyć na inne inwestycje. Przedstawiciele spółki „RB Rail” potwierdzają, że trwają prace projektowe i analizy optymalizacyjne, obejmujące całą trasę „Rail Baltica” od Ekawy po granicę z Litwą. Na razie jednak prowadzone są jedynie prace przygotowawcze – od wycinki drzew po budowę dróg dojazdowych – a zasadnicza budowa mostu i nasypów ruszy dopiero po zatwierdzeniu nowego wariantu.


Źródło
Wirtualna kawa za pomocą portalu suppi.pl:
Wspieraj nas na suppi.pl
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.