geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Renera

Pod Ragnetą ruszy budowa fabryki akumulatorów

Andrzej Widera

14-06-2023 14:17


Jak doniosły media lokalne Obwodu Królewieckiego, ekspertyza budowlana dokonana przez regionalne Centrum Ekspertyz Projektowych i Cen w Budownictwie zatwierdziła projekt budowy tzw. gigafabryki w pobliżu miasta Ragneta (Nieman). Jak już opisywaliśmy to kilka razy, budowa tej fabryki akumulatorów  litowo-jonowych o wydajności 4 GWh rocznie dla około 50 tysięcy pojazdów elektrycznych, rozpoczęła się wmurowaniem kamienia węgielnego w połowie października 2022 roku.

Jednak od tego czasu budowa obiektu stanęła chwilowo w miejscu. Pod koniec stycznia pojawiły się informacje, że Rosatom prawie podwoił szacunkowy koszt zakładu do 51 mld rubli, z czego 19 mld to państwowe fundusze korporacyjne, a 27 mld to pożyczki. Jednak według najnowszego oświadczenia spółki Renera, wszystkie prace przygotowawcze w terenie zostały już wykonane i aktywna faza budowy rozpocznie się latem.

"Rosyjska produkcja akumulatorów litowo-jonowych jest w pełni zgodna z wymogami dokumentów regulacyjnych w zakresie bezpieczeństwa środowiskowego. Gigafabryka w obwodzie królewieckim będzie wyposażona w najnowocześniejsze systemy kontroli i monitorowania parametrów środowiskowych" - powiedział Aleksander Kamaszew, dyrektor generalny spółki Ranera.

Jak się okazuje rosyjskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu zatwierdziło wniosek spółki o specjalną umowę inwestycyjną na produkcję ogniw litowo-jonowych w rosyjskiej eksklawie. Spółka otrzymała też ulgi podatkowe i będzie mogła oznaczać swoje produkty jako rosyjskie jeszcze przed uruchomieniem gigafabryki pod Ragnetą. To jest też o tyle istotne, że spółka Renera importuje ogniwa z południowokoreańskiej fabryki Enertech. Umożliwi to z kolei wzięcie udziału w moskiewskim przetargu na dostawę 400 tys. baterii o wartości 130 mld rubli.  Produkty zakładu mają być wykorzystywane w autobusach elektrycznych, samochodach elektrycznych, pojazdach specjalnego przeznaczenia oraz w sieci energetycznej, systemach zasilania awaryjnego i bilansowania mocy.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Redaktor zarządzający: Michał Mistewicz
wykop.pl
Twitter
Facebook
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021