Zdjęcie: Pixabay
05-05-2025 09:54
W 2024 roku ukraiński sektor rolniczy odnotował znaczące ożywienie – łączne przychody czołowych firm wzrosły aż o 70% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, z 86,5 mld do 146,16 mld hrywien. Poprawiły się również wyniki finansowe – suma wypracowanych zysków wyniosła 19,92 mld hrywien. Największy udział w tym sukcesie miała grupa MHP należąca do Jurija Kosjuka, która odpowiadała za 71% całkowitych przychodów i 67% zysków wśród liderów branży.
Liderem pod względem wypracowanego zysku została „Enselko Agro” z grupy Kernel Andrija Werewskiego – firma osiągnęła 4,22 mld hrywien zysku, niemal cztery razy więcej niż rok wcześniej, mimo że przychody wzrosły tylko o jedną trzecią, do 9,67 mld hrywien. Następna w zestawieniu była również firma Kernelu – „Drużba-nowa”, która zwiększyła przychody do 8,16 mld hrywien i wypracowała 1,88 mld zysku, wychodząc z poprzedniego roku, który zakończyła stratą 1,81 mld. Jak wskazuje Opendatabot, firmy należące do Kernelu odpowiadały za 30% łącznego zysku dziesięciu najlepszych spółek w rankingu. Zestawienie opuściły natomiast przedsiębiorstwa należące do rodziny Poroszenki – „PK Podillia” i „PK Zoria Podillia”, mimo łącznych przychodów na poziomie 9,89 mld hrywien. W indeksie nie znalazła się także spółka „Zachodni Bug” z wynikiem 5,5 mld hrywien.
Warto zauważyć, że na tle tych wydarzeń upadek zaliczyła jedna z ważniejszych firm chemicznych kraju, zajmującą się kluczową dla rolnictwa produkcją nawozów mineralnych. Sąd gospodarczy obwodu dniepropietrowskiego ogłosił upadłość i rozpoczął likwidację „Dnieprowskiego Zakładu Nawozów Mineralnych” w Kamieńskiem. Firma już przed wojną była poważnie zadłużona – zobowiązania przekraczały 1 mld hrywien. W lutym 2022 roku wprowadzono plan ratunkowy, który zakładał długoterminowe umowy przetwórcze i częściowe umorzenie długów. Choć do 2023 roku spółce udało się spłacić tylko 10% zobowiązań czwartej kategorii (44,9 mln hrywien), wojna uniemożliwiła dalsze działania – głównie przez brak dostępu do surowców transportowanych drogą morską. W 2024 roku zakład wstrzymał działalność.