Zdjęcie: Tankowiec Eagle S - Fin Coast Guard
03-10-2025 12:59
Sąd w Helsinkach umorzył wszczęte postępowanie przeciwko kapitanowi i członkom załogi tankowca Eagle S, oskarżonym o uszkodzenie podmorskich kabli energetycznych i telekomunikacyjnych między Estonią a Finlandią w Boże Narodzenie 2024 roku. Sąd uznał, że fińskie prawo karne nie ma zastosowania w tej sprawie, co automatycznie przekreśliło zarówno zarzuty, jak i wynikające z nich roszczenia odszkodowawcze. Oznacza to, że nie zapadło żadne orzeczenie co do winy oskarżonych. Sąd podkreślił, że w tej sprawie właściwe są sądy państw związanych z banderą statku lub obywatelstwem członków załogi, co przesądza o dalszej procedurze wobec oskarżonych.
Sprawa wzbudzała zainteresowanie jako jeden z pierwszych prób pociągnięcia do odpowiedzialności osób podejrzanych o celowe niszczenie infrastruktury krytycznej na morzu, jednak komplikacje wynikające z prawa międzynarodowego oraz trudności w udowodnieniu zamiaru przestępczego znacząco utrudniły procedurę. Kapitan statku, Davit Vadatchkor, oraz jego dwaj oficerowie, Robert Egizaryan i Santosh Kumar Chaurasia, odrzucili zarzuty, podkreślając brak fińskiej jurysdykcji. Sąd ostatecznie przychylił się do tego stanowiska.
Postępowanie sądowe trwało od końca sierpnia, obejmowało przesłuchania świadków oraz analizę dokumentów. Fińska policja kryminalna prowadziła dochodzenie przez około pół roku. Państwo fińskie zostanie teraz obciążone kosztami prawnymi w wysokości około 195 tysięcy euro.
Tankowiec Eagle S, zarejestrowany na Wyspach Cooka i eksploatowany przez spółkę zarejestrowaną w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, miał według pierwotnych oskarżeń 25 grudnia 2024 roku celowo uszkodzić swym kotwicowaniem podmorski kabel Estlink 2 oraz kilka innych kabli komunikacyjnych. Incydent wywołał w regionie wzrost gotowości sił NATO, będąc jednym z wielu przypadków przerw w działaniu kabli i gazociągów na Morzu Bałtyckim od czasu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku.
Wyrok ten - niestety - może oznaczać dalszą eskalację takich wydarzeń - wykorzystywania statków handlowych, jako de facto jednostek wojennych - co potwierdziło ostatnie aresztowanie przez Francuzów, statku Boracay (ex - Kiwala - statek aresztowany przez Estończyków w kwietniu tego roku). Warto dodać również, że kilka dni temu zaczął się ruch wokół statku Eagle-S, który od kilku miesięcy stał bezczynnie na kotwicowisku pod Port Said, w oczekiwaniu na zezwolenie na przejście przez Kanał Sueski.