Zdjęcie: Skoda Group
20-04-2025 12:00
Pierwszy podmiejski pociąg elektryczny marki Škoda, zamówiony przez estońskiego przewoźnika Elron, dotarł do Estonii w piątek. Nowoczesna jednostka przeznaczona jest głównie do obsługi tras do i z Tallinna – zarówno w kierunku zachodnim, jak i do miejscowości Aegviidu. To część większego zamówienia – Elron łącznie otrzyma 16 nowych pociągów elektrycznych z Czech, z czego pięć przeznaczonych będzie do ruchu podmiejskiego, a jedenaście obsłuży trasy dalekobieżne.
Członek zarządu Elronu, Märt Ehrenpreis, podkreślił, że pociągi podmiejskie przypominają konstrukcyjnie pociągi dalekobieżne, jednak ze względu na krótszy czas podróży nie przewidziano w nich klasy biznes. W zamian oferują więcej miejsc siedzących oraz przestrzeni dla rowerów. Jednostki podmiejskie pomieszczą 262 pasażerów i 18 rowerów, natomiast wersje dalekobieżne będą oferować 236 miejsc siedzących, 15 miejsc rowerowych, przestrzeń gastronomiczną i numerowane siedzenia, co ma zapewnić komfort podróży na dłuższych trasach.
Rozpoczęcie eksploatacji nowych pociągów dalekobieżnych planowane jest na linię Tallinn-Dorpat(Tartu), jednak stanie się to dopiero po zakończeniu elektryfikacji odcinka Tapa–Dorpat przez zarządcę infrastruktury – Eesti Raudtee. Tymczasem pociągi podmiejskie będą mogły wejść do użytku po zakończeniu wymaganych testów, gdyż pamiętający o problemach łotewskich z czeskimi pociągami, Estończycy najpierw przeprowadzą serię testów. Cała produkcja odbywa się w czeskiej fabryce Škody w Ostrawie, a następnie składana jest finalnie w Rydze, dokąd transportowane są drogą lądową.