Zdjęcie: Pixabay
18-04-2025 10:45
Rząd Rumunii podejmuje zdecydowane kroki w kierunku przejęcia kontroli nad jedynym portem morskim Mołdawii – Giurgiulești. To kluczowa lokalizacja u ujścia Dunaju, w bezpośrednim sąsiedztwie granicy z Rumunią i niedaleko Ukrainy. Port ten posiada nie tylko terminal kontenerowy, ale i naftowy, co nadaje mu strategiczne znaczenie dla całego regionu.
Krajowa Administracja Portów Morskich w Konstancy, podległa rumuńskiemu Ministerstwu Transportu, ogłosiła przetarg na usługi doradcze o wartości 2 milionów lei, które mają przygotować grunt pod potencjalny zakup udziałów w firmie ICS Danube Logistics – operatorze portu Giurgiulești. Firma ta, formalnie zarejestrowana w Holandii, jest własnością Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOiR) i zarządza portem od 2004 roku. Państwo mołdawskie zachowało jedynie mniejszościowy udział.
Rumuńska administracja portowa tłumaczy, że złożoność i znaczenie transakcji wymagają specjalistycznej analizy – finansowej, prawnej i operacyjnej. W ramach sześciotygodniowego kontraktu doradcy mają m.in. przygotować raport, wycenić aktywa spółki i – jeśli zajdzie taka potrzeba – pomóc w przygotowaniu oferty zakupu. Decyzje dotyczące dalszych kroków zapadną dopiero po analizie tego raportu.
Z sześciu terminali funkcjonujących w porcie Giurgiulești, pięć pozostaje w rękach EBOiR, a jeden nadal należy do państwa mołdawskiego. Władze w Kiszyniowie ogłosiły w zeszłym roku plany modernizacji tego kluczowego węzła transportowego. Modernizacja miałaby objąć m.in. pogłębienie toru wodnego z obecnych 7 do 12 metrów, budowę nowych silosów zbożowych, dróg dojazdowych oraz nowej stacji kolejowej. W tym kontekście EBOR ogłosił 14 kwietnia 2024 roku międzynarodowy przetarg na nowego inwestora, prowadzony we współpracy z rządem Mołdawii. Ministerstwo Infrastruktury w Kiszyniowie potwierdziło, że będzie nadzorować przebieg procesu, dbając o zgodność z przepisami i interesem narodowym.
Premier Rumunii, Marcel Ciolacu, już we wrześniu 2023 roku otwarcie deklarował zamiar nabycia portu przez rumuńskie państwo: „Port w Konstancy ma dziś kluczowe znaczenie strategiczne. Nie wiadomo, co stanie się z Odessą. Giurgiulești to jedyny port Mołdawii, i już teraz, przez naszego ministra transportu, Rumunia zgłosiła do EBOiR zainteresowanie jego kupnem i rozwojem”. Dla Rumunii ten ruch to nie tylko rozszerzenie wpływów gospodarczych, ale również krok w stronę większego bezpieczeństwa regionalnego i integracji infrastrukturalnej z sąsiadującą Mołdawią.