geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Wikipedia

Rośnie przeładunek portu w Kłajpedzie

Dodał: Andrzej Widera

25-04-2025 11:42


W pierwszym kwartale bieżącego roku port w Kłajpedzie przeładował 9,7 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 15% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. To najwyższy wynik wśród portów państw bałtyckich, co pozwoliło portowi w Kłajpedzie zwiększyć swój udział w rynku do niemal 41%. Jak zaznaczył dyrektor portu Algis Latakas, „rekordowe wyniki i rosnący udział rynkowy pokazują, że nasze strategiczne decyzje działają, a partnerzy wybierają port w Kłajpedzie jako niezawodny i nowoczesny”.

Szczególnie duże było tempo wzrostu przeładunku kontenerów – aż o 33%, co dało historycznie najlepszy wynik dla tego segmentu – 2,9 mln ton. Transport ro-ro również odnotował wzrost – o 7%, sięgając 1,6 mln ton, a ropa naftowa i produkty naftowe – także 7%, z wynikiem 1,05 mln ton. Przeładunek LNG osiągnął rekordowy poziom 0,7 mln ton, co oznacza wzrost o 18%. Wyjątkowy wzrost zanotowano także w przypadku materiałów budowlanych i kopalin – aż o 62%, oraz nawozów sypkich – o  92%. Z drugiej strony, mniej optymistycznie wyglądał wynik w przypadku produktów rolnych, których przeładunek spadł o 19% do poziomu 1 mln ton. Znaczne spadki odnotowano też w sektorze drewna i produktów leśnych (–10%) oraz nawozów płynnych, których przeładunek skurczył się aż o 81%.

Na tle całego regionu bałtyckiego, Kłajpeda wyraźnie umacnia swoją pozycję lidera. Całkowity przeładunek w portach państw bałtyckich wzrósł w tym czasie o 4%, czyli o 840 tys. ton. Jednocześnie udział Kłajpedy w tym rynku zwiększył się o 4 punkty procentowe i wynosi obecnie niemal 41%. Dla porównania, port w Rydze odnotował spadek udziału o prawie 2 punkty procentowe (do 18,3%) oraz zmniejszenie tonażu o 8%, co oznacza 360 tys. ton mniej. Największe spadki dotyczyły tam zbóż, kontenerów i metali. W porcie w Lipawie przeładunek również spadł o 18%, czyli o 350 tys. ton, głównie z powodu mniejszej ilości zboża, drewna i transportu ro-ro. Jedynym portem na Łotwie, który zanotował wzrost, była Windawa – dzięki większemu przeładunkowi produktów ropopochodnych i ro-ro, łączna masa ładunków wzrosła tu o 1%, czyli o 35 tys. ton, do poziomu niemal 2,4 mln ton.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024