geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Rosyjskie media w Królewcu o wpływie polskiej blokady granicy z Białorusią

Andrzej Widera

18-09-2025 10:25


Wczoraj w królewieckich mediach pojawił się artykuł pod tytułem "Polskie ograniczenia uderzają w tranzyt do Królewca". W treści czytamy, że zamknięcie polskich przejść granicznych z Białorusią spowodowało znaczny wzrost ruchu na granicy białorusko-litewskiej, co najmocniej odbiło się na tranzycie do Królewca. Czas oczekiwania ciężarówek w kolejce do kontroli w Miednikach i Kamiennego Łogu sięga obecnie nawet dwóch tygodni, a dostawa towarów z Moskwy do Królewca może trwać ponad 18 dni.

Przewoźnicy podkreślają, że przeciągające się postoje przekładają się na rosnące koszty, a ceny transportu jednej ciężarówki sięgają już 400 tysięcy rubli (ok. 17300 zł). Jak zauważył jeden z przedsiębiorców, samochód zarabia tylko wtedy, gdy jest w ruchu, dlatego przestoje zmuszają do przerzucania strat na klientów.

Jak podkreślają media, sytuację dodatkowo komplikuje ograniczenie transportu morskiego. Z powodu wyczerpania subsydiów część promów została wycofana z trasy łączącej Petersburg z portem w Kurowie (Pionierskij), co wcześniej pozwalało przewozić ciężarówki po korzystniejszych stawkach. W rezultacie cały ciężar logistyki spoczął na drogach, które już teraz są przeciążone. Przedstawiciele handlu określają obecne stawki mianem „fantastycznych” – jeszcze pod koniec ubiegłego roku rekordowa cena przewozu ciężarówki z Moskwy do Królewca przekroczyła 430 tysięcy rubli, a w przypadku transportu produktów szybko psujących się nie było możliwości ani negocjacji, ani oczekiwania w kolejce.

Warto tu także wyjaśnić jedną kwestię, o których już nie ma mowy w tekście. To co istotne to fakt, że sytuacja logistyczna regionu pogarsza się już od lat, a przyspieszyła latem i zrzucanie winy za to na sąsiadów, jest najprostszym możliwym wyjściem dla propagandy, a przy okazji "wsparciem dla sojusznika". Jak wspominaliśmy wielokrotnie, za to co dzieje się w logistyce eksklawy odpowiada wyłącznie Moskwa, której system dotacji do transportu, ich terminowość i wysokość, w połączeniu z brakiem odpowiednich statków oraz z bezsensownym systemem celnym, tworzy cały ten obraz. Do tego doszły najnowsze problemy z brakiem paliwa w regionie.

Kryzys transportowy zbiegł się z przetasowaniami politycznymi w regionie. Według doniesień medialnych, stanowisko wicepremiera obwodu królewieckiego może objąć Walierij Szeryn, były menedżer „Roskosmosu” i obecny dyrektor holdingu „Sojuzmetallservis”. Szeryn ma za sobą karierę w administracji obwodu tulskiego, a od kilku lat związany jest z branżą metalurgiczną, której roczna produkcja sięga kilku milionów ton stali. Warto przy tym zauważyć, że w obwodzie królewieckim od lat nieobsadzone pozostają kluczowe funkcje w administracji, w tym stanowisko pierwszego zastępcy gubernatora.

Więcej na ten temat można przeczytać w naszym najnowszym opracowaniu


Źródło
Wirtualna kawa za pomocą portalu suppi.pl:

Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024