Kultura

Niszczenie przez reżim Łukaszenki pamięci narodowej Białorusinów

Zdjęcie: Pixabay

Niszczenie przez reżim Łukaszenki pamięci narodowej Białorusinów

Dodał: Andrzej Widera

21-10-2025 09:15

Rada Kultury Białorusi opublikowała badanie zatytułowane „Polityka państwowa zniszczenia narodowej pamięci Białorusinów (2020–2024)”, które dokumentuje systematyczne działania władz reżimu Łukaszenki mające na celu przekształcenie szkolnictwa, przestrzeni publicznej i kultury pamięci. Raport wskazuje na szereg konkretnych decyzji prawnych i praktyk administracyjnych wprowadzonych od 2020 roku.

Badanie pokazuje, że zmiany dotyczą wielu obszarów: usuwania symboli narodowych, ograniczania użycia języka białoruskiego, dewastacji miejsc pamięci oraz wprowadzenia narracji sprzyjającej powiązaniu tożsamości białoruskiej z „rosyjskim światem”. W materiałach cytowane są dane: według Ministerstwa Obrony do listopada 2024 roku w kraju funkcjonowało 155 klas o profilu wojskowo-patriotycznym, a w ciągu ostatniej dekady liczba uczniów uczących się w języku białoruskim spadła o 34,4% (przy jednoczesnym wzroście nauki w języku rosyjskim o 22,6%).

Raport opisuje także zmiany w szkolnych programach i podręcznikach – usuwane są wątki związane z Rzecząpospolitą Obojga Narodów, a do programów wprowadzono kontrowersyjną koncepcję „ludobójstwa narodu białoruskiego”, przypisaną ustawowo już w styczniu 2022 roku i objętą karą za jej negowanie. Autorzy dokumentu podkreślają, że materiały edukacyjne powstawały przy udziale służb, co – ich zdaniem – przesuwa debatę historyczną w stronę instrumentu represji, a nie naukowej analizy.

W raporcie opisano także represyjne praktyki wobec osób używających symboli narodowych: od kar administracyjnych i kryminalnych po zakazy sprzedaży i ściganie za wytwarzanie drobnych przedmiotów z motywami narodowymi – nawet gdy producenci działali poza granicami kraju. W 2023 roku wprowadzono zakazy obejmujące tatuaże z symboliką narodową. Równolegle dokumentuje się demontaż i przekształcanie miejsc pamięci — niszczenie cmentarzy żołnierzy Armii Krajowej, usuwanie tablic i pomników ważnych postaci historycznych, a także stawianie monumentów o charakterze prorosyjskim oraz nadawanie instytucjom nazw związanych z osobami kojarzonymi z represyjnym aparatem państwowym.

Szczególne miejsce w analizie zajmuje militaryzacja wychowania: autorzy alarmują, że elementy „patriotycznego” programu pojawiają się od najwcześniejszych etapów edukacji, włączając grupy, kluby i obozy o profilu wojskowym oraz aktywności w przedszkolach; tego typu inicjatywy mają obejmować dziesiątki tysięcy dzieci. Raport wskazuje na przypadki wykorzystywania form wychowania do gloryfikacji przywódcy państwa i legitymizacji rosyjskiej polityki militarnej — co ma wpływ na kształtowanie postaw młodego pokolenia.

Autorzy badań ostrzegają przed dalszą monopolizacją edukacji po masowym zamknięciu prywatnych szkół jesienią 2022 roku oraz przed działaniami ograniczającymi wpływ rodziców na udział dzieci w zajęciach o charakterze ideologicznym. W dokumencie odnotowano również próby utrudniania studiowania za granicą oraz stosowanie presji prawnej i administracyjnej wobec nauczycieli, uczniów i osób zaangażowanych w niezależne wydarzenia kulturalne.

Mimo alarmujących wniosków raport wskazuje możliwe obszary przeciwdziałania: zachowanie i praktykowanie języka, niezależna praca kulturalna i naukowa, popularyzacja wiedzy o postaciach historycznych i epokach pomijanych w nowych podręcznikach oraz koordynacja działań emigracji i niezależnych organizacji, by stworzyć wspólną strategię ochrony tożsamości narodowej. Jak piszą autorzy, władze starają się „wcisnąć społeczeństwo w wąskie ramy jednej ideologii”; raport ma służyć jako podstawa do opracowania środków obrony pamięci i edukacji na emigracji.


Źródło
Wirtualna kawa za pomocą portalu suppi.pl:
Wspieraj nas na suppi.pl