geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Wikipedia

Bez zaskoczenia: audyt rosyjskiego systemu dotacji dla eksklawy

Dodał: Andrzej Widera

19-08-2025 11:15


W ostatnich latach system subsydiowania przewozów morskich do i z Kaliningradu budzi coraz większe kontrowersje.  Izba Obrachunkowa Federacji Rosyjskiej opublikowała krytyczny raport dotyczący sposobu podziału dotacji na transport morski do i z Królewca. Bez specjalnego zaskoczenia można odnotować, że raport o wykonaniu budżetu Federalnej Agencji ds. Transportu Morskiego i Rzecznego (Rosmorrechflot) za 2024 rok wykazał, że wsparcie nie przełożyło się na planowane wolumeny przewozów, mimo że środki zostały wypłacone.

W 2024 roku Rosja przeznaczyła około 4,6 miliarda rubli na utrzymanie preferencyjnej, stałej stawki frachtowej. Miało to zabezpieczyć przewóz około 2 milionów ton ładunków, lecz przewoźnicy łącznie dostarczyli niespełna 1,1 miliona ton. Kontrola odnotowała jednocześnie, że środki zostały „wykorzystane” finansowo, podczas gdy rozliczenia i raportowanie prowadzono z licznymi uchybieniami — opóźnione były deklaracje w elektronicznym systemie budżetowym, a wypłaty następowały pomimo braku zatwierdzonej dokumentacji, która istniała jedynie w formie papierowej.

Problem nie zniknął w kolejnym roku budżetowym. W 2025 roku na subsydiowanie przewozów do eksklawy zadysponowano znów 4 miliardy rubli - mimo, że wnioski opiewały na sumę 20 razy większą - które rozdysponowane między 41 firm; według danych regionalnych przewoźnicy zdołali wykorzystać jedynie około 40 procent przyznanych środków w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy roku, co skłoniło gubernatora obwodu, Aleksieja Biesprozwannych, do wystąpienia do władz federalnych z prośbą o dodatkowe finansowanie. Premier Miszustin podkreślił, że 4 miliardy rubli to subsydia odpowiadające w przybliżeniu 1 milionowi ton, czyli około jednej piątej krajowych przewozów dla regionu.

Jednocześnie raport i komentarze branżowe ujawniają, że problem ma też charakter strukturalny. Preferencyjne taryfy nie obejmują już niektórych rodzajów, na przykład przewozu pojazdów kołowych (ro-ro). Lokalni przedsiębiorcy wskazują, że limity na przewozy kontenerowe wciąż bywają dostępne tylko dla wybranych firm, podczas gdy inne sektory rynku zostały wykluczone z ulg. To pokazuje, że same transfery środków nie wystarczą, jeśli brakuje mechanizmów kontroli rozliczeń i ukierunkowania wsparcia na realne potrzeby logistyczne.

W efekcie działania subsydiowane mają dziś ograniczony wpływ na poprawę dostępności transportowej Królewca: audyt wykrywa niewłaściwe prowadzenie sprawozdawczości i nieefektywne wykorzystanie funduszy, władze regionalne apelują o więcej pieniędzy, a branża sygnalizuje, że bez zmian w zasadach rozliczeń i doprecyzowania priorytetów operacyjnych program pozostanie mało skuteczny.


Źródło
Wirtualna kawa za pomocą portalu suppi.pl:

Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024