geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Wikipedia

Estonia: na finiszu kluczowego przetargu w sprawie budowy Rail Baltica

Dodał: Andrzej Widera

06-03-2025 14:32


Cztery konsorcja złożyły swoje ostatnie oferty na budowę estońskiego odcinka kolei Rail Balticu, kończąc intensywny, pięciomiesięczny proces, którego wartość oscyluje w setkach milionów euro. Największy w historii estoński przetarg publiczny, którego wartość sięga nawet 900 milionów euro, przyciągnęło światowych liderów branży – zarówno gigantów z Francji, Niemiec, jak i firmę Verston, opierającą się wyłącznie na krajowych przedsiębiorstwach.

Francuska firma Bouygues Travaux Publics brała udział w budowie najdłuższego mostu na świecie łączącego Hongkong i Chiny. Niemiecka firma rodzinna Leonhard Weiss prawdopodobnie wie wszystko o budowie kolei, podobnie jak fińsko-estońska grupa GRK. Portfolio drugiej francuskiej firmy, Vinci Construction Geoinfrastructure, obejmuje zarówno szybki transport kolejowy w Wielkiej Brytanii, jak i tamę elektrowni wodnej w Senegalu. Na piątej pozycji wystartowała firma Verston, oparta na estońskim kapitale, której ostatnie projekty obejmują drogę Reidi oraz farmę wiatrową Sopi-Tootsi.

Prezes Rail Baltic Estonia, Anvar Salomets, podkreślił: „Z punktu widzenia zamawiającego to bezsprzeczny sukces, ponieważ nie ma żadnego przeciętnego wykonawcy. Wszyscy są dobrzy.” Konsorcja miały za zadanie przedstawić szczegółowe opisy swoich zespołów i planów działania, co umożliwiło rzetelną ocenę zdolności zarządzania, współpracy oraz utrzymania ściśle określonych terminów. Kilka dni przed świętami wyłoniono cztery najbardziej obiecujące oferty, a następnie rozpoczęto negocjacje umowne, podczas których omawiano konkretne rozwiązania.

System punktacji, w którym 70% stanowiła ocena jakości, opierał się na opisach zespołu, planie projektu, zarządzaniu i współpracy oraz umiejętności rozwiązywania problemów, a pozostałe 30% przypadało na wycenę wynagrodzenia, które stanowiło jedynie część całkowitego kosztorysu. Oferty zawierały szczegółowe informacje o kosztach operacyjnych i oczekiwanej marży zysku, a terminy składania dokumentów zostały ściśle ustalone.

Zwycięskie konsorcjum będzie odpowiedzialne za budowę trasy od stołecznej stacji Ülemiste do Parnawy (Pärnu), w tym również za projektowanie i realizację robót ziemnych na odcinku Tootsi–Parnawa, których koszt oszacowano na 394 miliony euro. Drugie miejsce przypadnie zespołowi, który rozpocznie budowę od podstaw na trasie łączącej Parnawa z Ikla na granicy z Łotwą, gdzie koszty mogą wynieść około 332 milionów euro, a całość – wraz z materiałami – przekroczyć 900 milionów euro.

Zamawiający  może w każdej chwili wprowadzić zmiany w planie, co zmusza wykonawców do ciągłej gotowości. „Presja czasu i budżetu wymaga elastyczności i solidnych wykonawców, którzy potrafią jednocześnie nadzorować, modyfikować rozwiązania techniczne oraz mobilizować prace budowlane.” - mówił Salomets. Mimo że wysokie kwoty generują ryzyko sporów – „Ryzyko sporów zawsze istnieje, tym bardziej, że kwoty są ogromne” – cały proces oceniania opiera się na ścisłych zasadach i licznej komisji, co zapewnia różnorodność opinii i pełną transparentność. Komisja Europejska  oczekuje bowiem, że do końca 2030 roku uruchomione zostaną pociągi kursujące z Tallinna do Warszawy, co czyni nadchodzące pięć lat kluczowym okresem dla tego ambitnego projektu.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024