Zdjęcie: Pixabay
16-09-2025 08:12
W Wilnie podpisano jedną z największych umów infrastrukturalnych w historii państw bałtyckich. Instytucje odpowiedzialne za realizację projektu Rail Baltica w Litwie, Łotwie i Estonii zawarły kontrakt o wartości 1,77 mld euro z hiszpańskim konsorcjum COBELEC Rail Baltica, tworzonym przez spółki Cobra Instalaciones y Servicios oraz Elecnor Servicios y Proyectos. Umowa dotyczy elektryfikacji całej trasy kolejowej, obejmującej 870 kilometrów torów i 2400 kilometrów sieci trakcyjnej.
Rail Baltica to nie tylko inwestycja infrastrukturalna, ale także projekt strategiczny wzmacniający więzi gospodarcze i bezpieczeństwo regionu. Jak podkreślił litewski minister transportu Eugenijus Sabutis, jest to „most do przyszłości”, który umożliwi pełną integrację z europejską siecią kolejową oraz zwiększy odporność państw bałtyckich. Elektryfikacja trasy ma również istotny wymiar środowiskowy – do jej zasilania wykorzystywana będzie energia ze źródeł odnawialnych, a nowoczesne technologie przekształtników częstotliwości zapewnią długotrwałą niezawodność i wysoką efektywność systemu.
Dla Litwy szczególnie ważny jest odcinek Wilno–Kłajpeda, który zrealizuje firma Elecnor, mająca już doświadczenie w tego rodzaju pracach w kraju. Łączna wartość prac przewidzianych na Litwie to 818 mln euro, a pierwszy etap elektryfikacji ma zostać zakończony do 2030 roku.
Projekt od samego początku był planowany jako wspólne przedsięwzięcie trzech państw i pozostaje największym tego typu w Europie. Jego celem jest budowa nowoczesnej, zelektryfikowanej linii kolejowej o europejskim standardzie, która połączy Bałtyk z Europą Środkową i Zachodnią, wzmacniając zarówno mobilność cywilną i wojskową, jak i odporność całego regionu na wyzwania gospodarcze i polityczne.