Zdjęcie: Pixabay
02-06-2025 08:10
Do końca 2025 roku ukraiński port w Białogrodzie nad Dniestrem planuje uruchomienie nowego szlaku kolejowego, który połączy Azję z Unią Europejską, przebiegając przez Mołdawię i Rumunię. Trasa ta, o długości 320 kilometrów, obejmie 182 km na terytorium Ukrainy, 129 km w Mołdawii i 9 km w Rumunii, a jej końcowym punktem ma być rumuński port w Gałaczu (Galați).
Realizacja projektu opiera się na gruntownej modernizacji kluczowego odcinka kolejowego w Mołdawii – Bendery – Basarabeasca – Etulia – Giurgiulești – którego przebudowa rozpoczęła się w 2022 roku i ma zakończyć się w 2025. Zakres prac obejmuje modernizację 230 kilometrów torów, a wartość inwestycji wynosi 108 milionów euro. Projekt finansują Europejski Bank Inwestycyjny oraz Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, a wykonawcą jest kazachska firma Temirzhol Zhendeu LLC.
Jak podkreślił Igor Bilyk, zastępca dyrektora portu w Białogrodzie, „modernizacja infrastruktury pozwoli pociągom osiągać prędkość do 90 km/h, usunie ograniczenia dotyczące przepustowości oraz znacząco skróci czas dostaw, zapewniając tym samym stabilny tranzyt między systemami kolejowymi Ukrainy, Mołdawii i UE”.