Zdjęcie: Twitter / X
15-10-2025 10:14
Od połowy grudnia Litwa i Polska znacząco wzmocnią współpracę kolejową. Spółka „LTG Link”, należąca do grupy Kolei Litewskich, ogłosiła, że od 14 grudnia liczba połączeń z Polską wzrośnie z jednego do trzech dziennie. Nowe trasy połączą Wilno z Warszawą i Krakowem, Szczecinem oraz Suwałkami. Skróci się też czas podróży – do Warszawy o godzinę, a do Krakowa o dwie. Jak podkreślił minister transportu Juras Taminskas, dzięki temu podróż między oboma krajami stanie się szybsza, wygodniejsza i bardziej dostępna dla mieszkańców regionu.
Poranny pociąg do Szczecina ma docierać do Warszawy w południe, a do miasta przy granicy niemieckiej wieczorem. Po drodze zatrzyma się m.in. w Poznaniu, co pozwoli pasażerom odwiedzić także inne polskie miasta. Szefowa „LTG Link” Kristina Meide zaznaczyła, że częstsze połączenia i krótszy czas przejazdu mają zachęcić podróżnych do wyboru kolei jako ekologicznej alternatywy dla transportu drogowego.
Nowy rozkład jazdy wprowadza również PKP Intercity. Wśród nowości znajdzie się pociąg IC „Wigry” na trasie Szczecin–Wilno, ze stacjami pośrednimi w Poznaniu, Warszawie, Białymstoku i Suwałkach. Dla mieszkańców Suwałk będzie to trzecie bezpośrednie połączenie ze stolicą, a czas podróży do Warszawy skróci się do rekordowych trzech godzin i trzydziestu czterech minut.
Współpraca między litewskim operatorem „LTG Infra” a „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.” została dodatkowo zacieśniona dzięki nowej umowie o wymianie danych o ruchu pociągów w czasie rzeczywistym. Porozumienie, podpisane podczas targów TRAKO w Gdańsku, ma usprawnić monitorowanie przejazdów, przyspieszyć reakcję na zakłócenia i poprawić planowanie przepustowości linii. Jak wyjaśnił prezes „LTG Infra” Vytis Žalimas, rozwiązanie to zwiększy bezpieczeństwo i punktualność ruchu transgranicznego. Z kolei szef PKP PLK Piotr Wyborski podkreślił, że szybka wymiana informacji to fundament sprawnego i bezpiecznego transportu kolejowego w regionie.
Porozumienie wpisuje się w szerszy kontekst projektu „Rail Baltica”, który ma zintegrować sieci kolejowe krajów bałtyckich z resztą Europy. W Polsce zakończono już modernizację odcinka Warszawa–Białystok, a wkrótce ruszą prace nad kolejnymi fragmentami. W samej Litwie w tym roku podpisano umowy o wartości 235 milionów euro na budowę nowych linii i nasypów. Dla obu państw projekt ten pozostaje strategicznym filarem współpracy, zmierzającym do stworzenia nowoczesnej i efektywnej infrastruktury kolejowej w regionie Morza Bałtyckiego.