geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Twitter / X

PESA na torach Ukrainy i nowe moce dla kolei

Andrzej Widera

07-05-2025 08:08


Wczoraj Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia - UZ) uruchomiły nową trasę regionalną „Kołomyja – Łuck – Kołomyja”, która połączy trzy ważne regiony zachodniej Ukrainy – Podkarpacie, Galicję i Wołyń. Jak informuje przewoźnik, pociąg będzie zapewniał dzienne połączenia kolejowe między Kołomyją, Iwano-Frankiwskiem - dawnym Stanisławowem, Lwowem i Łuckiem, co znacznie zwiększy możliwości transportu pasażerskiego w regionie zachodnim.

Dla polskiego odbiorcy tej wiadomości, ciekawym dodatkiem będzie informacja, że nowy kurs będzie obsługiwany polskim składem PESA 620M.  Ten typ pojazdu to szerokotorowy spalinowy wagon silnikowy produkowany od 2004 przez Pesę Bydgoszcz dla Kolei Litewskich (12 sztuk) i Ukraińskich (11 sztuk), a od 2011, we współpracy z Biełkommunmasz, także dla Kolei Białoruskich (6 sztuk) - łącznie zbudowano 29 sztuk. W wózkach mogą być zamontowane zestawy kołowe dla rozstawu toru 1520 mm, jak i 1435 mm (umożliwia to samodzielny przejazd 620M przez terytorium Polski). Wagony mogą pracować w trakcji wielokrotnej (do trzech pojazdów).

W latach 2004–2009 Ukraina otrzymała dziesięć wagonów spalinowych serii 620M, pierwotnie zamówionych z myślą o czterech jednostkach do obsługi mniej uczęszczanych tras. Ich pozytywne przyjęcie i dobre wyniki eksploatacyjne sprawiły, że Koleje Ukraińskie złożyły kolejne zamówienia, przekazując pojazdy do dyspozycji Kolei Południowej i Lwowskiej.

Tymczasem UZ rozwija także sieć energetyczną celem zasilania sieci kolejowej. Wczoraj również podano, iż Ukrzaliznycia  we współpracy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju, ogłosiły międzynarodowy przetarg na zakup elektrowni gazowych opartych na silnikach tłokowych o łącznej mocy 215 megawatów. Inwestycja ta ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia niezależności energetycznej kolei i umożliwi stabilne przewozy pasażerskie oraz towarowe nawet w przypadku przerw w dostawie prądu. Jak zaznaczono w komunikacie, „realizacja tego projektu pozwoli kolei utrzymać stabilność przewozów pasażerskich i towarowych nawet w warunkach blackoutu oraz ograniczyć konieczność wykorzystywania rezerwowych lokomotyw cieplnych”.

Nowe źródła zasilania będą nie tylko wspierać kolej, ale także umożliwią dostarczanie energii do obiektów użyteczności publicznej i kluczowej infrastruktury w innych sektorach gospodarki. Przetarg prowadzony jest za pośrednictwem Portalu Elektronicznych Zakupów EBOR (ECEPP), a oferty można składać do 16 czerwca 2025 roku. Całość inwestycji realizowana jest w ramach projektu „Udział Ukrzaliznyci w krajowym systemie rozproszonej generacji” i finansowana z kredytu w wysokości 180 milionów euro, udzielonego pod państwowe gwarancje.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024