Zdjęcie: Wikipedia
22-12-2025 10:26
Zarządzanie Morskim Portem Handlowym w Królewcu zostało przekazane spółce należącej do transportowej grupy Fesco, działającej w strukturach państwowej korporacji Rosatom, jak większość rosyjskich holdingów, objętych sankcjami zachodnimi. Dotychczasowy dyrektor portu, kierujący nim od wiosny 2024 roku, zakończył pełnienie swojej funkcji.
Przejęcie kontroli nad portem jest kolejnym etapem procesu, o którym informowano już wcześniej. Latem 2025 roku media donosiły o prowadzonych negocjacjach dotyczących wykupu portu od państwa. Wówczas wartość transakcji szacowano na blisko trzy miliardy rubli, a jej finalizacja miała nastąpić w najbliższych miesiącach. Przedstawiciele Rosatomu nie potwierdzali szczegółów rozmów, wskazując jednocześnie, że rozwój zaplecza portowego wpisuje się w strategię rozbudowy rosyjskiego sektora logistycznego oraz obsługi Północnej Drogi Morskiej.
Port handlowy w Królewcu znalazł się pod kontrolą państwa w 2023 roku po decyzji sądu o konfiskacie akcji należących do rodziny deputowanego Dumy Państwowej Andrieja Kolesnika. Po zakończeniu postępowania obiekt przeszedł pod zarząd Federalnej Agencji Zarządzania Mieniem. Już w 2024 roku rosyjska prasa informowała, że nowym inwestorem może zostać spółka powiązana z Rosatomem, a wśród rozważanych operatorów wymieniano Fesco.
Z danych finansowych spółki zarządzającej portem wynika, że w 2024 roku przeładunki przekroczyły 1,7 miliona ton. Największą część stanowił transport kabotażowy, przy znacznie mniejszym udziale eksportu i importu. Port obsłużył blisko sześćset jednostek pływających, a jego przychody osiągnęły poziom 1,6 miliarda rubli, przy zysku netto przekraczającym 120 milionów rubli. Tym niemniej jest to wciąż cień świetności z poprzedniej dekady, kiedy przeładunki przekraczały wielkości 10 mln ton.
Fesco umacnia swoją pozycję w regionie Królewca od kilku lat. Grupa przejęła wcześniej kontrolę nad Morskim Portem Rybackim, nabywając spółkę posiadającą prawa do wieloletniej dzierżawy tamtejszych obiektów oraz operatora terminalu. Rozszerzenie wpływów na kluczowe porty ma znaczenie również dla Rosatomu, który rozwija zaplecze logistyczne dla nowych inwestycji przemysłowych, w tym zakładu produkcji baterii litowo-jonowych uruchomionego niedawno w pobliżu Ragnety (Nieman).