Zdjęcie: Wikipedia
06-06-2025 11:42
Można dopisać aktualizację do informacji, które podawaliśmy w środę, czyli wykupu królewieckiego portu rybackiego przez Grupę FESCO - firmę-córkę objętego sankcjami koncernu Rosatom. Otóż, jak dzisiaj podały media lokalne, FESCO, przygotowuje się do finalizacji zakupu Królewieckiego Morskiego Portu Handlowego (КМТP) od Federalnej Agencji ds. Zarządzania Mieniem Państwowym (Rosimuszczestwo). Transakcja, której wartość szacuje się na 2,7–2,8 miliarda rubli, zostanie zrealizowana za pośrednictwem spółki zależnej „M-Port”.
Jak wyjaśniają media przejęcie ma dla Rosatomu znaczenie strategiczne, zwłaszcza w kontekście budowy w obwodzie królewieckim nowej gigafabryki baterii litowo-jonowych w Ragnecie (Nieman). „Konieczne jest zabezpieczenie logistyki w Królewcu, ponieważ realizujemy tam jeden z największych projektów inwestycyjnych – budowę fabryki baterii dla pojazdów elektrycznych”, zaznaczono w oświadczeniu korporacji.
Port handlowy w Królewcu, będący uniwersalnym terminalem morskim, obsługującym kontenery, metale, drewno, zboże i ładunki masowe, wykazał w 2024 roku obroty na poziomie blisko 1,72 miliona ton. W tym samym czasie przyjęto 596 jednostek pływających i ponad 2,8 tysiąca wagonów. Przychody sięgnęły 1,6 miliarda rubli, a zysk netto wyniósł niemal 123 miliony. Warto jednak tutaj przypomnieć, że jest to zaledwie kilkanaście procent wolumenu, który obsługiwał ten port jeszcze w poprzedniej dekadzie. Równolegle FESCO nabyło również spółkę City Group, dzierżawcę sąsiadującego terminala rybnego, co sugeruje dążenie grupy do dominacji logistycznej w regionie.
Źródła branżowe sugerują, że integracja portu handlowego z wcześniej nabytym portem rybnym może zapobiec konkurencji cenowej i wzmocnić pozycję FESCO na rynku, choć niejasne jest jeszcze, czy grupa ograniczy działalność w dotychczas używanym terminalu w Piławie (Bałtyjsku). Wszystko to tworzy sieć powiązań logistyczno-przemysłowych, w której nowo przejęty port ma odegrać kluczową rolę.
Losy portu w Królewcu są ściśle związane z decyzjami państwowymi. W 2023 roku został on praktycznie znacjonalizowany – sądy odebrały większościowy pakiet akcji byłemu deputowanemu Andriejowi Kolesnikowi oraz inwestorom zagranicznym, przekazując kontrolę państwu. Jak wskazywał ówczesny gubernator obwodu Anton Alichanow, włączenie FESCO do struktur Rosatomu i jego współpraca z operatorem Transkontener to element budowy „dużego gracza logistycznego”.
I teraz należy zwrócić uwagę na jeden z wniosków mediów lokalnych, który przewija się w opiniach. Otóż według zamysłów decydentów, Królewiec, ma być kluczowym punktem na Północnej Drodze Morskiej, stąd wymaga on infrastruktury zdolnej do obsługi zarówno transportu morskiego, jak i kolejowego. Jak wiemy, transport kolejowy jest teraz ograniczany limitami sankcji zachodnich ściśle dozorowanych przez Litwę. To oznacza kolejny szczebel zawoalowanego zagrożenia dla naszego regionu - a o tej roli propagandowej eksklawy królewieckiej wspominamy od dłuższego czasu.