geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Mniejsze dotacje na transport lotniczy w eksklawie

Andrzej Widera

16-04-2025 11:26


W Królewcu zamiast planowanych 700 milionów rubli, Rosawiacja przekazała jedynie 370 milionów na dofinansowanie biletów lotniczych. Jak poinformowała Mariam Baszkirowa, rzeczniczka prasowa gubernatora, środki te zostały już rozdysponowane pomiędzy takie linie jak Aerofłot, S7, Ural Airlines, Smartavia oraz Nordwind. Warto zauważyć, że to kolejne już zmniejszenie rosyjskich dotacji na transport lokalny.

Pierwotnie plan zakładał przeznaczenie 450 milionów rubli jeszcze przed końcem ubiegłego roku. Zainteresowanie okazało się jednak tak duże, że pula promocyjnych biletów Aerofłotu wyczerpała się w ciągu zaledwie dziesięciu dni. W styczniu Nordwind oferował już tylko po sześć tysięcy biletów do Moskwy i Petersburga. Samorząd zapowiedział więc, że wyśle oficjalną prośbę o zwiększenie finansowania.

Istotną zmianą w 2025 roku jest ponowne objęcie zniżkami szerszej grupy odbiorców. Oprócz mieszkańców obwodu królewieckiego i studentów, bilety w niższej cenie mogą teraz nabywać również emeryci, osoby niepełnosprawne, rodziny wielodzietne oraz młodzież z innych części kraju.

Tymczasem ceny biletów na lato 2025 roku pokazują wyraźny trend wzrostowy. Królewiec znalazł się wśród pięciu kierunków z najwyższym wzrostem cen z Petersburga - koszt podróży wzrósł aż o 20%. Według danych RBK, większe podwyżki odnotowano jedynie w przypadku lotów do Machaczkały (+38%), Mineralnych Wód (+30%), Jekaterynburga (+28%) i Nowosybirska (+26%). Królewiec, obok takich miast jak Soczi, Kazań czy Machaczkała, należy też do liderów pod względem wzrostu sprzedaży biletów - w porównaniu z rokiem 2024 zainteresowanie lotami do regionu wzrosło aż o 51%.

„Wzrost cen biletów lotniczych w sezonie letnim 2025 roku wynika z wpływu popytu sezonowego oraz czynników ekonomicznych - kosztów obsługi technicznej, leasingu samolotów, cen paliwa lotniczego i wahań kursów walut. Linie lotnicze stosują elastyczny system cenowy, gdzie stawki zależą bezpośrednio od podaży i zapotrzebowania”, wyjaśniają analitycy, przy czym widać działające mechanizmy sankcji.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024