Zdjęcie: Pixabay
20-10-2022 12:53
Minister transportu Litwy Marius Skuodis zapowiedział, że jako pierwszy powstanie odcinek europejskiej linii kolejowej „Rail Baltica” z Kowna do Rygi. "Zrobiliśmy wszystko, aby projekt odcinka z Kowna do Rygi był najbardziej dopracowany i nie mam wątpliwości, że będzie budowany w pierwszej kolejności" - powiedział Skuodis na wspólnej konferencji prasowej z łotewskim ministrem transportu w Wilnie.
"Rail Baltica, łącząca Warszawę, Kowno, Wilno, Rygę, Tallin i Helsinki, zakończy integrację sektora z europejską siecią kolejową - dodał litewski minister. Łotewski minister transportu Talis Linkaitis zwrócił uwagę, że Rail Baltica powinna być budowana szybciej. "Na Łotwie rozpoczynamy budowę głównej linii z Rygi do granicy z Litwą. Naszym zadaniem jest stworzenie połączenia między Rygą, Kownem i Wilnem, aby ta linia jak najszybciej zaczęła funkcjonować - powiedział minister na konferencji prasowej. Powiedział, że współpraca między krajami bałtyckimi jest szczególnie ważna w obecnym kontekście wojny Rosji na Ukrainie, wysokich cen energii, inflacji i zakłóconych łańcuchów logistycznych.
Przy tym należy zauważyć, że w Estonii pojawiły się kolejne opóźnienia w realizacji projektu. Jak wczoraj donosiły estońskie media, po fiasku przetargu zorganizowanego na budowę dworca Rail Baltica w Ülemiste w Tallinie, Estonia ogłosiła kilka mniejszych przetargów w celu obniżenia ceny projektu – powiedział Ahti Kuninga z Ministerstwa Gospodarki i Komunikacji.
W przetargu na budowę dworca Ülemiste zgłoszono tylko jedną ofertę, której cena prawie dwukrotnie przekroczyła przewidywany koszt budowy 176 mln euro. Oferta cenowa włoskiej firmy Rizzani de Eccher, która złożyła jedyną ofertę, wynosiła 346 mln euro. Według Kuninga, Estonia wciąż liczy na ukończenie linii kolejowej Rail Baltica do 2030 roku, a jeśli Łotwa nie dokończy swojej części z Rygi do estońskiej granicy, to z Tallina do Parnawy powinno się dać dojechać szybkim pociągiem.