geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Odblokowano przejście graniczne Dorohusk-Jagodzin

Andrzej Widera

14-05-2025 10:04


Ruch ciężarówek przez przejście graniczne „Dorohusk-Jagodzin” został w pełni wznowiony 13 maja o godzinie 23:00 po decyzji sądu apelacyjnego w województwie lubelskim, który zakazał blokowania zarówno przejścia granicznego, jak i dróg dojazdowych. Polskie protesty przewoźników, które doprowadziły do wcześniejszego paraliżu ruchu, wywołały szereg kontrowersji i oskarżeń o manipulacje.

Ukraińska służba graniczna poinformowała, że odprawy zostały natychmiast wznowione, a kolejki ciężarówek stopniowo się zmniejszają. Przedstawiciele ukraińskich służb nie kryją zaskoczenia powodem blokad. Rzecznik Państwowej Służby Granicznej Ukrainy, Andrij Demczenko, określił działania polskich przewoźników jako manipulacje: „Oni mówią o systemie e-kolejki jak o naruszeniu praw przewoźników z Polski. Tymczasem e-kolejka to równe zasady – dla przewoźników z Ukrainy, Polski i innych krajów. Informuje kierowców, kiedy mają pojawić się na granicy, zamiast stać godzinami w kolejkach. Co im się w tym nie podoba, wiedzą tylko oni”.

Demczenko zwrócił również uwagę na próby przedstawiania ukraińskich przewoźników jako zagrożenia dla rynku UE, mimo że wykonują oni wyłącznie przewozy dwustronne – pomiędzy Ukrainą a krajami Unii. Jego zdaniem, niektóre oskarżenia są celowo formułowane, by wymusić polityczne ustępstwa wewnątrz wspólnoty. „To najprawdopodobniej taka sama manipulacja, jak twierdzenia o zakłócaniu rynku przez naszych przewoźników. Nasze ciężarówki nie wykonują transportów wewnątrz krajów UE, więc te zarzuty są bezpodstawne”, zaznaczył.

Blokada miała konsekwencje gospodarcze. W normalnych warunkach przez przejście w obie strony przejeżdżało od 1000 do 1200 ciężarówek dziennie. Jednak w czasie protestu polscy funkcjonariusze graniczni przekazali, że przepuszczana będzie tylko jedna ciężarówka na godzinę w każdym kierunku, co w praktyce sprowadziło ruch do niemal całkowitego zera. Tymczasem, jak podkreśla strona ukraińska, import z Polski do Ukrainy stale rośnie, a wszelkie blokady graniczne przynoszą straty przede wszystkim polskim firmom.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024