geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Pomyślny test kolei litewskich i poparcie dla Rail Baltica

Andrzej Widera

03-02-2025 11:33


Ostatnio informowaliśmy w dużym powodzeniu wspólnego projektu spółek kolejowych państw bałtyckich, czyli uruchomieniu pasażerskiego połączenia kolejowego z Wilna przez Rygę do Tallinna. Tymczasem w cieniu przewozów pasażerskich, testowano również przewozy towarowe na kolejach Litwy, Łotwy i Estonii, które przeprowadzał litewski operator LTG Cargo. Firma z powodzeniem przeprowadziła pierwszy testowy przewóz przez kraje bałtyckie do estońskiego portu Muga, stosując standardy Unii Europejskiej i eliminując konieczność korzystania z rosyjskich systemów wymiany danych.

Minister transportu Litwy Eugenijus Sabutis podkreślił znaczenie tego kroku dla bezpieczeństwa narodowego, porównując go do testu izolacji systemu energetycznego. Skład testowy składał się z 15 wagonów – 10 platform do transportu naczep i 5 przeznaczonych dla kontenerów. Pociąg wyruszył z Palemonas koło Kowna i już następnego dnia dotarł do Mugi. Port Muga to największy estoński terminal towarowy, obsługujący rocznie ponad 2 mln ton ładunków kontenerowych. Test obejmował transport kontenera i naczepy oraz manewry składu na torach stacyjnych i terminalowych.

LTG Cargo dąży do uproszczenia procedur i dostosowania ich do standardów europejskich. Obecnie w rosyjskich systemach konieczne jest podawanie nadmiernej ilości danych technicznych, co spowalnia operacje. Eliminacja tych wymagań poprawi efektywność przewozów. Warto przypomnieć, że litewska spółka działa także w Polsce i na Ukrainie, zatrudniając 1,7 tys. specjalistów. Wzrost znaczenia kolei podkreśla również projekt „Rail Baltica” – strategiczna inwestycja UE, łącząca kraje bałtyckie z Polską i resztą Europy.

I tutaj pojawiły się wyniki badania opinii publicznej na temat projektu. Badania „Norstat” pokazują, że społeczeństwo dostrzega rolę „Rail Baltica” w transporcie wojskowym i bezpieczeństwie. Na Litwie 72% respondentów uznało ten aspekt za kluczowy, na Łotwie – 60%, a w Estonii – 52%. Integrację z europejską siecią kolejową popiera 68% mieszkańców regionu, co jest porównywane do wprowadzenia euro. Krytykowane są jednak opóźnienia w realizacji projektu – 67% respondentów wskazuje na polityczną odpowiedzialność za wolne tempo decyzji. Pomimo tego, „Rail Baltica” pozostaje największym projektem kolejowym w historii krajów bałtyckich, a jego ukończenie wzmocni ich integrację z Zachodem oraz zdolności logistyczne i obronne całego regionu. Przypomnijmy, że niedawno opublikowaliśmy nowy podcast dotyczący "Rail Baltica".


Źródło
Bardzo dziękujemy za pierwsze wpłaty! Już tylko 780 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024