geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Krytyczna sytuacja przewozów towarowych w Kaliningradzie

Andrzej Widera

29-09-2022 08:23


Bardzo trudna sytuacja rozwinęła się w branży transportu ciężarowego w obwodzie kaliningradzkim - poinformował Leonid Stiepaniuk, przewodniczący rady społecznej przy regionalnym Ministerstwie Rozwoju Infrastruktury. Jest to dość znamienna wiadomość, sygnalizująca, że samochody dostawcze są przenoszone na terytorium Rosji, być może z powodów wojennych.

"Sytuacja na rynku przewozów towarowych przedsiębiorstw obwodu kaliningradzkiego jest dziś krytyczna. Przed wprowadzeniem sankcji w regionie aktywnie działało około dziewięciu tysięcy ciężarówek towarowych, przewożących różne ładunki, w tym tranzytowe, do UE, Rosji i krajów WNP. Teraz jedna trzecia stoi zaparkowana, druga pracuje na kierunku Kaliningrad-Rosja, a reszta wyjechała na stałe do Rosji i nie przyjeżdża do obwodu - powiedział Stiepaniuk.

Od 1 października rząd rosyjski ograniczył możliwość działania zagranicznych ciężarówek towarowych na terenie Rosji, co daje pewną nadzieję rodzimym firmom.

"Wciąż jednak nie wiadomo, na czym to ograniczenie będzie polegać w przypadku firm zagranicznych. Widzieliśmy tylko projekt dekretu rządu rosyjskiego, który pozwala zagranicznym ciężarówkom przewozić przez Rosję dość dużą kategorię importowanych towarów. Nie mówi nic o całkowitym zakazie poruszania się ciężarówek unijnych po drogach kraju. Chociaż przewoźnicy z Kaliningradu aktywnie to proponowali - zauważył Stiepaniuk.

Według niego Obwód Kaliningradzki może mieć szansę stać się węzłem transportowym w przypadku całkowitego zakazu lub poważnego ograniczenia listy ładunków dopuszczonych do przewozu.

Tymczasem drugim problemem rosyjskiej eksklawy pozostaje tranzyt morski. Dotowanie ruchu morskiego do obwodu kaliningradzkiego zostanie zwiększone o 3,9 mld rubli w 2023 roku - wynika z projektu ustawy o budżecie federalnym. Wcześniej rosyjski rząd informował, że Rosmorrechflot otrzyma z funduszu rezerwowego 1,4 mld rubli na dofinansowanie ruchu morskiego do Kaliningradu do końca 2022 roku.

Władze spodziewają się, że w obu kierunkach z wykorzystaniem taryfy preferencyjnej zostanie przewiezionych około 900 tys. ton towarów - ropy, węgla, cementu, torfu, materiałów budowlanych, a także samochodów, mebli i innych. Rząd regionalny planuje zmniejszyć koszty przewozów promowych do poziomu kosztów tranzytu kolejowego dzięki pomocy federalnej. W ten sposób obwód kaliningradzki chce zagwarantować stabilne dostawy towarów. Dopłaty do ruchu promowego mają wynieść nawet 5,9 mld rubli rocznie.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Redaktor zarządzający: Michał Mistewicz
wykop.pl
Twitter
Facebook
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021