geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Nowe połączenia autobusowe Łotwy z Estonią i ożywienie turystyki

Dodał: Andrzej Widera

19-04-2025 12:00


Z początkiem drugiej połowy 2025 roku planowane jest uruchomienie nowych połączeń transportu publicznego między Łotwą a Estonią. Wśród nich znajdzie się bezpośrednie połączenie kolejowe na trasie Dorpat (Tartu) – Ryga oraz eksperymentalne linie autobusowe łączące miasta przygraniczne, takie jak Valga–Valka i Ikla–Salis (Salacgrīva). Te inicjatywy mają na celu zmniejszenie izolacji regionów przygranicznych i zapewnienie mieszkańcom równych szans w dostępie do pracy, edukacji, usług i turystyki. „Chcemy stworzyć nie tylko infrastrukturę, ale i możliwości” – podkreśla łotewskie Ministerstwo Transportu.

Proces wdrażania połączeń podzielony został na kilka etapów, obejmujących m.in. przygotowanie strategii, analizę zapotrzebowania, opracowanie rozkładów jazdy na podstawie rocznej obserwacji oraz stworzenie wspólnego modelu finansowania i zarządzania. Współpraca oparta będzie na podpisanym w maju 2024 roku memorandum między ministerstwami transportu obu krajów. Estonia dostarczy tabor i będzie odpowiedzialna za sfinansowanie umowy o świadczenie usług, natomiast Łotwa zapewni wsparcie techniczne dla przewoźnika działającego na jej terytorium.

Podczas gdy regiony przygraniczne oczekują na nowe połączenia autobusowe i kolejowe, Ryga obserwuje inny trend – wzrost liczby wizyt statków wycieczkowych. W sezonie 2025 do stołecznego portu zawita aż 85 jednostek – o 30% więcej niż rok wcześniej. Branża rejsów morskich, która po pandemii uległa znacznemu osłabieniu, obecnie doświadcza globalnego ożywienia, a region bałtycki ponownie przyciąga zagranicznych turystów. „Statek zwykle cumuje rano i opuszcza port po ośmiu godzinach, choć coraz częściej pasażerowie zostają na noc, by zobaczyć więcej niż tylko Rygę” – wyjaśnia Edgars Sūna, wicedyrektor rozwoju w porcie wolnocłowym Rygi.

Jednak entuzjazm lokalnych przedsiębiorców jest umiarkowany. Jak zauważa Jānis Jenzis, prezes Łotewskiego Stowarzyszenia Restauratorów, wpływ ekonomiczny turystyki morskiej nie jest duży – pasażerowie statków śpią i jedzą na pokładzie, a ich wydatki ograniczają się do piwa i drobnych pamiątek. Znacznie większe korzyści przynosiłyby regularne połączenia promowe ze Skandynawii, które przed pandemią przyciągały turystów gotowych do dłuższego pobytu i większych wydatków. „Promy przynosiły prawdziwy zysk. Dziś ich brak odczuwamy szczególnie boleśnie” – mówi Jenzis. Tallink, dotychczasowy operator, nie planuje jednak wznowienia kursów z Rygi, a zmieniające się uwarunkowania geopolityczne i obawy skandynawskich turystów związane z wojną w Ukrainie dodatkowo komplikują sytuację.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024